Lithuania Rūpinamės sveikata
Getty Images / Anchiy

6 patarimai pasauliui išgyvenant krizę: kaip pasirūpinti savo psichikos sveikata ir gyventi su migrena

Šiandien mūsų pasaulis nepaliaujamai keičiasi. Pandemija palietė kone kiekvieno žmogaus kasdienybę. Viruso įtaką jaučiame darbovietėse, jis paveikė mūsų socialinį gyvenimą ir bendravimo su bičiuliais įpročius – ir tai anaiptol ne blogiausia.

Daugybė žmonių, kuriems išvengti viruso nepavyko, sunkiai susirgo ar net iškilo pavojus jų gyvybei. Tokia situacija smarkiai veikia mūsų psichikos sveikatą. Turiu pripažinti: būna dienų, kai sunkiai sekasi tvarkytis su kasdieniais darbais ir išlikti ramiai. Kartais sunku net suvokti, kas vyksta kasdienybėje.

Dar daugiau streso kelia mano darbas. Dirbu slaugytoja: esu priešakinėse linijose, rūpinuosi sergančiais, virusu užsikrėtusiais žmonėmis. Tad streso kupinomis dienomis (o dabar, reikia pripažinti, visos jos tokios) man tenka kovoti ir su stipresniais nei įprasta migrenos priepuoliais.

Nemanau, kad viruso pavyks greitai atsikratyti. Gali būti, kad su juo teks gyventi dar ilgus mėnesius. Tai supratusi ėmiau ieškoti metodų, kaip sumažinti stresą ir gyventi įprastą gyvenimą, kad sugebėčiau efektyviai dirbti ir išlaikyti save bei šeimą. Manau, kad šiais neužtikrintumo kupinais laikais turime būti ypač sąmoningi. Pasidalysiu keliomis idėjomis, kurios padėjo man ir, tikiuosi, gali padėti kitiems.

Kalbėkitės, kalbėkitės ir dar kartą kalbėkitės

Visų svarbiausia yra nepamiršti kalbėtis. Aš mėgstu kalbėtis. Man sunku užgniaužti jausmus ir emocijas, laikyti savyje. Manau, kalbėti apie tai, kaip jaučiamės, itin svarbu, ypač tokiomis aplinkybėmis. Bendraukite. Kalbėkitės gyvai su savo namiškiais, skambinkite telefonu ar renkite vaizdo pokalbius su tais, kurie gyvena kitur. Svarbiausia yra bendrauti.

Reikalavimai laikytis socialinės distancijos ir kelionių apribojimai kelia stresą daugybei žmonių (nesu išimtis), nes kelionės yra draudžiamos. Dėl koronaviruso nebegaliu aplankyti savo tėvų. Jie jau įžengę į aštuntą dešimtį, o tėtis turi gretutinių ligų. Nerimauju dėl jų, tačiau įpratau skambinti tėvams ir aptarti, kaip laikosi. Anksčiau neskambindavau jiems taip dažnai. Tėvus mano skambučiai labai palaiko, jiems šio ryšio reikia. Siunčiu ir nufilmuotus namų vaizdelius, kad bent ekrane galėtų pamatyti mano berniukus.

Man taip pat padeda pokalbiai su vyru. Aptarusi rūpesčius jaučiuosi ramesnė.

Išjunkite socialinių tinklų ir naujienų pranešimus

Rekomenduoju išjungti naujienų ir socialinių tinklų programėles. Neseniai visą savaitgalį praleidau paskendusi internete ir informacijos sraute. Naujienos įtraukė kaip liūnas. Galiausiai pajutau, kad mano nerimas tik stiprėja, o aš esu išsekusi. Beje, didžioji dalis naujienų vėliau buvo nepatvirtintos.

Kad neliktų pagundos, tiesiog nutariau ištrinti „Facebook“ ir „Twitter“ programėles. Aš ir toliau žiūriu žinias, taigi pasistengiu, kad mane pasiektų tik patikimų šaltinių informacija. Manau, mūsų gyvenime streso ir taip per daug. Kam jį auginti gilinantis į melagienas?  

Konsultuokitės su sveikatos priežiūros specialistais

Aš pasikalbėjau su gydytoju, aptariau savo savijautą. Jis man išrašė papildomą receptą tam atvejui, jeigu dėl viruso nepavyktų atvykti į konsultaciją arba gydytojui tektų vėl pereiti dirbti į priešakines linijas. Iš gydytojo gavau vertingos informacijos apie koronaviruso įtaką vaistų poveikiui. Prieš tai buvau skaičiusi kelis straipsnius apie konkrečių vaistų poveikio pokyčius, ir ši informacija man kėlė nerimą. Laimei, gydytojas išsklaidė abejones. Pokalbis su specialistu išties padeda.

Be to, dabar turiu pakankamai vaistų nuo migrenos ir žinau, kad jų užtektų krizei išgyventi. (Nepamirškite – viena papildoma vaistų dėžutė tikrai padės pasijusti ramiau. Tačiau galvokime ir apie kitus, neišpirkime ir nekaupkime visų vaistų.)

Taikykite sąmoningumo ir atsipalaidavimo pratimus

Nepamirškite medituoti. Išbandykite ir kitų atsipalaidavimo pratimų. Prieš daug metų vienu savo gyvenimo etapu patyriau nemažai streso. Tada man labai padėjo sąmoningumo kursai. Pastaraisiais metais meditacijos praktikas buvau apleidusi, tad šį savaitgalį peržiūrėjau senus lankstinukus ir nupūčiau dulkes nuo kompaktinių diskų. Vos valanda laiko meditacijai ir apmąstymams, ir pasijutau atsigavusi. Stengsiuosi šiai praktikai skirti bent tris kartus per savaitę. Išsiugdžius įprotį medituoti, kur kas lengviau įveikti streso gyvenimo etapus.

Išeikite pasivaikščioti

Pastebėjau, kad pasivaikščiojusi jaučiuosi geriau, tad stengiuosi kuo dažniau išeiti į lauką. Kai namuose yra vaikų, rasti laiko nelengva, bet grynas oras ir judėjimas išties padeda. Jeigu dėl paskelbtų apribojimų negalite išeiti iš namų, pasivaikščiokite po savo kiemą ar tiesiog pasėdėkite prie lango.  

Vaikštinėdama klausausi tinklalaidžių psichikos sveikatos temomis. Grįžtu tikrai atsigavusi ir energingesnė. Internete rasite puikių tinklalaidžių kiekvienai nuotaikai – ir kai norisi pakikenti, ir kai reikia patarimų konkrečia savigalbos tema.

Rašykite dienoraštį  

Aš nuolat rašau dienoraštį, jame stengiuosi fiksuoti visus su migrena susijusius įvykius ir emocijas. Dabar dienoraštį atsiverčiu kaip niekad dažnai. Rašymas turi raminantį poveikį. Puslapiuose išliejusi savo jausmus ir emocijas pajuntu, kad nuo krūtinės nuslinko akmuo. Rašau tik sau, dienoraščio įrašų niekam nerodau. Man tiesiog pakanka savo mintis iš galvos perkelti ant lapo.

Baigiamosios mintys

Nežinau, kas bus ateityje. Niekas nežino. Išgyvename pačią sunkiausią sveikatos krizę. Tai nauja, sunki patirtis. Manau, su jos pasekmėmis teks tvarkytis dar ilgai. Todėl esu įsitikinusi, kad neapleisti savęs, rūpintis savimi dabar svarbu kaip niekada.

Kolegoms dažnai primenu: negalėsime pasirūpinti kitais, jeigu visų pirma nepasirūpinsime savimi.

Žinau, kad žmonės turi įvairiausių strategijų ir metodų, kaip rūpintis savimi. Išbandžiau kelis ir žinau, kas man padeda. Todėl būtent juos ir taikysiu toliau, dažnėjant migrenos priepuoliams. Tikiuosi, jie bus veiksmingi ir jums. Likite saugūs.

NPS-LT-NP-00007, 2021 m. vasario

Man šis straipsnis pasirodė:

Pasidalinkite šiuo puslapiu: